Soojemad aastaajad innustavad meid minema õue päikest püüdma. Me puhkame ja käime mere ääres. Tihtilugu võtame kaasa hulga asju, muuhulgas rannas vajalikud UV-filtritega päikesekaitsekreemid. Silmad unustame sageli aga sootuks. Me ei mõtle sellele, et UV-kiired, soolane mere- ja basseinide kloorivesi, liiv ning tolm võiksid meie nägemist negatiivselt mõjutada.

On kasulik teada, et päikeselistel päevadel püüavad silmad palju rohkem päikesevalgust, kui pilvise ilmaga. Veepind võib tagasi peegeldada isegi kuni 95% UV-kiirtest ja see võib kahjustada silma võrk- või sarvkesta. Kiireneda võib ka silmade vananemisprotsess.

Et mitte ära kõrbeda, püüame vältida päikest suvisel keskpäeval, mil see on kõige kuumem. Silmade puhul on asi aga teisiti – kõige halvemad kellaajad on hommikul 9–­10 ja päeval 2­­–3. Sel ajal mõjutavad UV-kiired meie silmi kõige rohkem.

 

Kuidas siis suvel oma nägemise eest hoolitseda?

 

UV-kiired mõjutavad meie silmi mitte üksnes päikeselistel päevadel, vaid ka pilvise ilmaga. Need on alati olemas. Parim viis silmi nende eest kaitsta on kanda päikeseprille. Selleks ei piisa aga supermarketist ostetud prillidest. Päikeseprillid kaitsevad õigesti, kui need vastavad kindlatele tingimustele. Enne päikeseprillide ostmist kontrollige, kas neil on sertifikaat UVA ja UVB kaitse kohta. Samuti peaks neil olema CE-märgistus, mis tähendab, et need vastavad Euroopa turvalisuse standarditele.

Sertifikaadita päikeseprillide ostmine võib olla silmadele kahjulikum, kui me arvame. Valed päikeseprillid laiendavad pupilli. Selle tõttu pääseb silma rohkem UV-kiiri, mis võivad kahjustada võrkkesta ja sarvkesta. Peaksime kaaluma ka seda, kas päikeseprillid on piisavalt suured, varjamaks silmi ka küljelt, sest see pakub silmadele veelgi paremat kaitset.

Võib-olla arvate, et kui vajate korrektsiooniläätsi, olete lühi- või kaugnägelik või presbüoop, siis ei saa te päikeseprille kanda. See ei vasta tõele! Päikeseprilliläätsed ei pea tingimata olema „nullid”. Optikakauplusest saate tellida erinevat tüüpi läätsede ja vajaliku korrektsiooniga päikeseprillid: nutikad Transitions läätsed, mis tumenevad vastavalt päikesevalguse intensiivsusele ja lähevad ruumis taas klaariks, toonitud läätsed või polariseeritud Xperio läätsed.

Mida peaks silmade aitamiseks sööma?

Silmade kaitsmisel UV-kiirguse vastu on päikeseprillid väga olulised. Sellegipoolest tasuks organismi toetada õige toiduvalikuga. Tähtis element on luteiin. Luteiini esineb silmas kahes kohas: silmaläätses ja võrkkestas ehk reetinas. Luteiinil on oma roll reetina loomuliku kaitsefiltrina. See kaitseb silmi UVA- ja UVB-kiirte vastu.

Kust seda leiab? Suur luteiinisisaldus on rohelistes, kollastes ja oranžides köögiviljades! Seda leidub:

  • lehtkapsas,
  • peakapsas,
  • spinatis,
  • petersellis,
  • murulaugus,
  • brokolis,
  • kabatšokis,
  • kõrvitsas,
  • pipras.

Ärge unustage silmi niisutada

Silmade kuivust ei tekita üksnes kuumus ja ülemäärane päikesevalgus. Seda võivad põhjustada ka õhukonditsioneerid ja ventilaatorid. Sellepärast peaks sageli kasutama niisutavaid silmatilkasid. Silmatilgad võivad olla suureks abiks ka auto- või lennureisil, sest nendes transpordivahendites on õhuniiskus õhukonditsioneeride tõttu eriti madal. Ilma silmatilkadeta võivad silmad hakata punetama ja võib tekkida silmade ärritus. Kaaluda võib ka hüaluroonhapet sisaldavaid silmatilku, sest hüaluroon on organismi loomulik element, mida leidub ka silmas. Hüaluroonhape niisutab silmi ja aitab vältida kuivuse- ja ärritustunnet.

Silmade esmaabi

Suvel püüame olla sportlikud, surfame, sõidame ATV-ga ja teeme palju muud, aga veedame ka tunde rannas lesides. Ja see on igati tore! See annab meile energiat ja elujõudu. Samas suureneb vigastuste oht. Ja nii mõnigi kord võivad häda saada silmad.

Sellisel juhul võiksime suuta anda endale esmaabi. Silmi on hea loputada füsioloogilise lahusega. Kui see ei aita, tuleks pöörduda silmaarsti poole.

Kuidas hoolitseda silmade eest sporti tehes?

Suvel oleme aktiivsemad. Ujume rohkem või sõidame jalgrattaga. Hotellibasseinides ujudes tuleks olla eriti ettevaatlik, sest sealne vesi sisaldab ohtralt kloori. Kloor, aga ka soolane merevesi kuivatab silmi ning võib tuua kaasa silmade ärrituse ja punetuse. Sellepärast oleks mõistlik alati kanda ujumisprille, mis kaitsevad mitte ainult kloori ja meresoola mõjude eest, vaid ka erinevate patogeensete mikroorganismide eest. Viimased võivad põhjustada põletikke, näiteks bakteriaalset konjunktiviiti ehk silma sidekesta põletikku.

Jalgrattasõidul tuleks kanda prille, mis kaitsevad silmi tolmu eest.